NIEUWS

Tubeless race.



Een Tubeless race wiel en band set scheelt veel in gewicht, rijdt minder lek en rolt lichter. Bekijk alles over tubeless rijden op een racefiets met de juiste wielen en banden!
Tubeless race.
Tubeless race wielen zijn dus een tussenvorm en combineren dus de voordelen van beiden. Je kunt altijd makkelijk onderweg een band vervangen en hij rolt en is in gewicht veel lichter dan een draadband. Je hebt een onderdeel minder (binnenband) en je kan met lagere bandendruk rijden.
Tubeless bestaat al lang.
Deze techniek om zonder binnenband te rijden bestaat al lang want bij mountainbikes maken ze al veel langer tubeless banden en nu kan dat dus ook al een paar jaar bij racebanden.
Tubeless wielen.
Je kent vast de tubeless en draadbanden, tubes zijn eigenlijk alleen voor profs en fanatieke amateurs maar een probleem om te vervangen bij een lekke band. Draadbanden kiest bijna iedereen maar zijn zwaarder en rollen minder goed.
Tubeless race band.
Inmiddels spelen de wiel en bandfabrikanten daarop in en hebben ze een tussenvorm ontwikkeld: de Tubeless race band en wiel. Deze wielsets zijn behalve voor draadbanden ook geschikt voor tubeless banden.
3 keuzes.
Je hebt dus:
1) Draadbanden (clincher); normaal wiel met binnenband en buitenband (hier fietst bijna iedere fietsrecreant mee)
2) Tubes: wiel geschikt voor tubes met een tube erop.
3) Tubeless: wiel geschikt voor tubeless banden (en ook geschikt voor draadbanden).
Tubeless lek.
Je rijdt veel minder lek met tubeless, vooral als je gebruik maakt van een klein beetje latex vloeistof. Dit hoeft overigens niets als je het vies vind maar het zorgt voor ‘actieve lekbescherming’, wat wil zeggen dat bv een spijkergat automatisch gedicht wordt. Je gebruikt een klein beetje latex in de band (25 a 30 ml) om gaten vanzelf te laten dichten terwijl je verder rijdt. De latex dicht zelfs het gat van een spijker. Bij een buitenband vervangen is het niet direct een rommel door het kleine beetje latex maar er komt een het beetje latex vloeistof vrij als je de band eraf haalt. Even met een doekje schoonmaken en de nieuwe tubeless band erom leggen.
Bij lange dagtochten neem je voor de zekerheid toch een binnenband mee want een grote scheur dicht de latex niet. Dus heb je een snee door glas bijvoorbeeld dan kan de latex het niet op tijd dichten en kan het wel zo zijn dat je een binnenband nodig hebt. Zonder gaan rijden is dus geen verstandig idee.
Snakebite.
Heb je niet omdat er geen binnenband aanwezig is die samengeknepen kan worden door scherpe oneffenheden. Optimale lekbescherming in combinatie met een vloeibare lekbescherming. Dat maakt de banden vrijwel ongevoelig voor doorboringen.
Voordelen van tubelles.
-Lichter
-Lagere rolweerstand (heel belangrijk)
-Lekken lopen weer dicht met (in tegenstelling tot tube)
-Geen klapband
-Lekke banden lopen minder snel af
-Lagere bandendruk is mogelijk wat zorgt voor meer comfort.
Nadelen van tubeless.
-Minder keuze in banden en wielen.
-Onbekendheid zorgt voor twijfels.
Tubeless zelf doen.
Tubeless kun je ook zelf op je fiets leggen. Je hebt het volgende nodig om zelf ook tubeless op je wielrenfiets te gaan rijden:
-Tubeless banden.
-Luchtdichte tubeless wielen.
-Tubeless ventielen.
-Een vloeibare lekbescherming.
-Montagevloeistof.
Bandendruk.
In een tubeless raceband kun je dus met lagere bandendruk rijden waardoor ze duidelijk betere rij-eigenschappen hebben. Juist op een slecht wegdek heeft de band veel beter contact met de ondergrond. Indien gewenst kun je zo laag gaan tot 4 a 5 bar. Dat is echt mogelijk terwijl draadbanden het liefst 7 a 8 bar hebben. Je pompt de tubeless overigens gewoon op met je normale pomp. Voor het oppompen moet je wel de bandhiel (rand) met montagevloeistof insmeren. Het ventiel moet zich tijdens het oppompen tussen de hielen bevinden.
In de bergen.
Oververhitting van de remranden is geen probleem meer voor het risico op een klapband.
Tubeless ready.
Tubeless ready is geen tubeless dus als je een wielset met deze naam koopt moet je zelf nog aan de slag. De tubeless ready velgen moet je namelijk waarschijnlijk eerst met een velglint dichtmaken en er een speciaal plaklint.
Draadwielen ombouwen naar tubeless.
Een draad wielset ombouwen tot tubeless wielset kan ook. Het ombouwen en afdichten van standaard wielen is echter niet zo eenvoudig. Daarnaast gaat de bandenmontage en het oppompen van een omgebouwd wiel vaak wat moeilijker dan van een “echt” tubeless wiel. Voor het oppompen is bij dit soort wielen een compressor wel noodzakelijk.
Tubeless ventiel.
Daarnaast heb je natuurlijk de juiste losse tubeless ventielen nodig. Het ventiel moet bij de velg passen, daarom kan deze het beste door de velgleverancier worden geleverd. Het tubeless ventiel steek je door de velg heen en die klem/ draai je vast. Op de andere kant van het ventiel zit een rubber blokje welke afdicht op de velg. Let op de lengte want de meeste zijn nog MTB ventielen en vaak iets te kort.
Gewichtsvoordeel.
Het grote voordeel van tubeless is zoals genoemd rolweerstand en gewicht. En dit laatste zijn belangrijke grammen want het het is roterend gewicht. Je hebt dus echt een roterend gewicht winst en die tellen veel harder dan een net wat lichter frame.
Comfort.
Het voordeel van met veel lagere banden druk kunnen rijden is de aanslag op het lichaam, wat een merkbaar comfort verschil geeft. De meeste wielrenners kiezen er echt voor omdat ze net een beetje sneller worden door de lagere rolweerstand. Zowel de bochten gaan sneller als het rechte eind en dat kan vaak net het verschil maken!