NIEUWS

Regelen van cantilever remmen (mtb) en racefietsremmen, vervangen van remblokken, afstellen en het onderhoud van de remmen.



Smeer regelmatig de draaipunten, de veren en remkabels van de remmen in.
Controleer ook of de remblokjes niet bij het remmen tegen de band aanlopen.
Houd de zijkant van de velgen en remblokjes goed schoon. Verwijder olie, vet, zand en stof voor een betere remwerking. Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van de remblokjes en velg.
Ga na of in de groeven van de remblokjes geen vuil zit. De remblokjes zijn nog bruikbaar als er minimaal 1 mm groef aanwezig is. Over het algemeen zitten er twee of drie groeven in een blokje. Dit is belangrijk voor de waterafvoer.
Vervang versleten remblokjes zo snel mogelijk omdat het gevaarlijk is, vooral bij slecht weer. Bovendien zijn versleten remblokjes slecht voor de velgen van je fiets. Zorg bij het plaatsen van de nieuwe remblokjes dat je deze in de goede rijrichting zet. De juiste rijrichting staat op de blokjes aangeven met een pijl.
Wanneer je op al aardig versleten remblokjes aluminium of ijzer ziet zitten betekent dat niet altijd dat de remblokjes moeten worden vervangen soms zijn het metaal deeltjes die door de slijtage van de velg in de remblokjes zijn gekomen. met een vijl en schuurpapier kan je het oppervlakte van de remblokjes bijwerken en ruw maken.
Afstellen remmen
We beschrijven de racefiets remmen, V-brakes en cantilever velgremmen.
He is soms nodig om de remkabel te smeren en dit voel je best als de kabel schraapt in de geine en/of de remhoef niet gemakkelijk meer opengaat na het lossen van de remhevel, ontdoe de kabel van de anti rafeldop maak de kabel los van de hoef trek deze zo ver mogelijk terug en smeer de kabel in met vet, monteer de kabel terug trek hem op spanning en span de kabel terug aan plaats een nieuwe anti rafeldop.
De remblokjes moeten evenwijdig lopen met de velg.
Beide remblokjes moeten dezelfde afstand tot de velg hebben.
Voor een snelle remwerking wordt het aangeraden de afstand tussen de velg en remblokjes zo klein mogelijk te houden (ongeveer 1 mm).
De remblokjes mogen de band niet raken.
Een tip voor het afstellen van de remmen van een race(atb) fiets. Stel de voor-en achterem af op de kracht van je armen.
Het voordeel is dat wanneer je een paniekstop moet maken, automatisch de meeste kracht op je achterrem komt en over de kop slaan haast niet mogelijk is.
Racefiets remmen
Dit remsysteem wordt zijtrekremmen genoemd.
Wanneer de remmen te los staan zet je de kabel strakker met behulp van het stelnippeltje. Als dit niet voldoende is maak je de kabel los en zet deze weer strakker vast. Draai voordat je de kabel vastmaakt het stelnippeltje weer gedeeltelijk in de rem (niet te ver) omdat je de spanning van de rem eventueel moet verminderen door het stelnippeltje in de rem te draaien. · Wanneer de remblokjes niet dezelfde afstand tot de velg verander je de stand van de remmen met behulp van de bout waarmee de rem op het frame is gemonteerd. Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van de stelboutjes op de rem. Het is natuurlijk ook mogelijk dat één remblokje meer versleten is als het andere.
V-brakes en cantilever velgremmen
Met behulp van twee hefboompjes worden remblokjes tegen de velg worden gedrukt. · Wanneer de remmen te los staan zet je de kabel strakker met behulp van het stelnippeltje bij de remgrepen of op de rem. Als dit niet voldoende is maak je de kabel los en zet deze weer strakker vast draai voordat je de kabel vastmaakt de stelnippeltjes van de rem en remgrepen weer gedeeltelijk in. Ook niet te ver omdat je de spanning van de rem eventueel moet verminderen door het stelnippeltje in de rem te draaien. Wanneer de remblokjes niet dezelfde afstand tot de velg hebben verander je de stand van de rem met behulp van de stelvijsjes die zich bevinden op de zijkanten van de remmen. Vaak is het ook mogelijk de spanning van de remveer te veranderen dit doe je door op de zijkant van de rem met een inbussleutel de stelvijs in te draaien aan de kant waar de remblok de velg raakt om de hefboom verder van de velg te krijgen en aan de andere kant de stelvijs iets te lossen.