NIEUWS

Titanium als framemateriaal.



Het element titanium is genoemd naar de Titanen uit de Griekse mythologie. Titanium is een bijzonder exclusieve metaalsoort, wat in de natuur niet in pure vorm voorkomt. Het wordt gewonnen uit rutielerts en het mineraal ilmeniet. Doordat titanium bij hoge temperaturen makkelijk reageert met zuurstof en koolstof, is het moeilijk zuiver titanium te produceren. De buizen moeten zonder zuurstof volgens een speciaal procédé gelast worden. Een titanium frame bouwen vergt dan ook enorm veel vakmanschap.

Titanium wordt in de ruimtevaart, luchtvaart, scheepvaart en automotive-industrie veel gebruikt als hoogwaardiger, lichter en duurzamer alternatief voor staal. Maar ook in de medische wereld, omdat het biologisch inert is. Het menselijk lichaam stoot dit niet af en het is niet giftig. Daarnaast wordt titanium veel voor sieraden gebruikt, voornamelijk omdat het sterk, anti-allergeen en goed bewerkbaar is en een mooie zijdeglans heeft. Ook titanium fietsen worden beschouwd als sieraden op twee wielen.


Licht

Titanium fietsframes worden voornamelijk gemaakt van de legering 3Al-2.5V titanium. Bij deze legering wordt het titanium vermengd met 3% aluminum en 2,5% vanadium. Deze titanium legering heeft een 43% lagere dichtheid dan staal en er kunnen dus lichte en stijve frames mee gemaakt worden. De dichtheid van titanium is groter dan die van aluminium en carbon, maar doordat het titanium sterker is, kunnen er dunwandigere buizen mee gemaakt worden. Het gewicht van een gemiddeld titanium frame ligt lager dan die van de hoogwaardigste aluminium frames en op ongeveer gelijk niveau met carbon monocoques frames.

Sterk

Titanium verenigt een hoge hardheid van de buizen met een twee maal zo hoge veerkracht in vergelijking met staal. Het heeft nauwelijks last van metaalmoeheid en is weinig gevoelig voor puntbelasting. Een titanium frame kan zeer hoge belastingen verwerken voordat het blijvend vervormt. Het risico om na een val het frame te moeten vervangen, is bij titanium verreweg het kleinst. Door de hoge hardheidsgraad is het bijzonder slag- en krasvast. Een krasje kan met een schuursponsje weggepoetst worden.

Geen corrosie

Titanium wordt, evenals aluminium, tegen corrosie beschermd door een natuurlijke, afsluitende oxidelaag. Het is bijna net zo resistent als platina. Het is zelfs bestand tegen strooizout. Een titanium frame hoeft dan ook niet gelakt te worden en is met zijn zijdeglans van zichzelf al van een tijdloze schoonheid.

Beperkte vormvrijheid

Titanium heeft het een vrij arbeidsintensieve bewerking nodig om tot frame gevormd te worden. Het lasprocédé vereist veel vakmanschap en daarbij laat een titanium frame zich moeilijk richten. Wel is het mogelijk om titanium buizen te hydroformen, met bijzondere vormen als resultaat. Dankzij het lage eigensoortige gewicht kunnen de buizen oversized uitgevoerd worden voor een stijf geheel. Door de grote sterkte is het ook mogelijk om bijzondere details, zoals logo's en figuratieve uitsnedes, op een subtiele manier op diverse plaatsen in het frame aan te brengen.

Kostbaar

Titanium heeft een vrij hoge grondstofprijs en het productieproces is erg arbeidsintensief en vereist veel vakmanschap. Omdat een titanium frame zich moeilijk laat richten, zijn er na iedere stap tussencontroles nodig om zo min mogelijk afwijkingen te hebben aan het eind van de productie. De frames worden niet gelakt en om de afwerking mooier te maken, wordt er door een vakman nog een redelijk grote hoeveelheid tijd in gestoken.

Veelzijdig

Titanium is als framemateriaal voor alle soorten fietsen geschikt. Er kunnen robuuste trekkingfietsen mee gebouwd worden, sterke en snelle mountainbikes en strak sturende racefietsen, allemaal met een laag gewicht en indien gewenst een bepaalde mate van comfort.